Tietoevry Care vinner upphandling av openEHR-baserad plattform hos stort svenskt universitetssjukhus

14 juli 2024

Det är ett viktigt steg för verksamheter inom huvudstadsregionen som vill ta ägarskap för och tillgängliggöra all kliniska data. Den nya lösningen möjliggör en mer effektiv och patientcentrerad vård med mindre administration.

För stora och små idéer i vården

Tietoevrys openEHR-baserade lösning Lifecare Open Platform kan komplettera befintliga vårdsystem genom att sammanställa information från olika källor i en sammanhållen användarupplevelse. Plattformen kan även användas av vårdpersonal för att smidigt mata in och spara data samt förbättra hanteringen av patientdata och vårdprocesser, vilket möjliggör en mer effektiv och patientcentrerad vård med mindre administration. Genom att använda den öppna standarden openEHR för patientjournaler underlättas återanvändning, interoperabilitet och flexibilitet, som gynnar både patienter och vårdpersonal. Lifecare Open Platform främjar även innovation i vården genom att enkelt möjliggöra utveckling och test av stora och små idéer på ett iterativt sätt.

"Att bli utvalda av ett av Europas ledande universitetssjukhus är en stor ära och ett bevis på vår förmåga till partnerskap med vården för digital innovation. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att uppnå vår gemensamma vision om en mer sammanhållen och effektiv vård. Denna upphandling och implementering representerar ett viktigt steg i digital innovation och flexibilitet för svensk vård”, säger Anders Jönebratt, Head of Tietoevry Care Sweden.

För mer information, vänligen kontakta Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 5704072

Om Tietoevry Care
Tietoevry Care moderniserar vård och omsorg med Lifecare, en familj av modulära, öppna och interoperabla programvaror som stödjer vardagen för över 10 miljoner nordiska medborgare. Vår datadrivna approach gör det möjligt för vårdpersonal att upptäcka kritiska insikter och leverera rätt stöd vid rätt tidpunkt, vilket säkerställer en smidigare och mer personlig vårdupplevelse för alla.

Vi är en del av Tietoevry, ett ledande IT-företag med en årlig omsättning på cirka 3 miljarder EUR. Företagets aktier är noterade på NASDAQ-börsen i Helsingfors och Stockholm samt på Oslo Børs. www.tietoevry.com

Anders Jönebratt

Head of Tietoevry Care Sweden